→ Soorten leersteun: leerling | leerkracht | schoolteam
→ Welke moeilijkheden: types
→ Verloop
→ Aanpak
Vanuit wiens noden vertrekken we bij de leersteun die we geven?
Leerlinggericht
Leerlinggerichte leersteun vertrekt vanuit de onderwijsbehoeften en ondersteuningsnoden van de leerling.
Het doel is de maximale ontplooiing, leerwinst en zelfredzaamheid van de leerling, het ondersteunen van het welbevinden van de leerling en een volwaardige participatie op school.
Leerkrachtgericht
Leerkrachtgerichte leersteun vertrekt vanuit de noden van de leerkracht.
Het doel is het versterken van de competenties van de leerkracht in het begeleiden van een leerling of leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften en in het creëren van een inclusieve klaspraktijk.
Schoolteamgericht
Schoolteamgerichte leersteun vertrekt vanuit de noden van het hele schoolteam.
Het doel is het versterken van de competenties van alle leerkrachten in het begeleiden van een leerling(en) met specifieke onderwijsbehoeften en in het creëren van een inclusieve klaspraktijk en schoolcultuur.
Bij welke moeilijkheden die leerlingen kunnen hebben, geven wij leersteun op school?
Types
We hebben brede en diepgaande expertise in huis om leersteun te bieden bij uiteenlopende types moeilijkheden, stoornissen of beperkingen.
Deze types worden vermeld binnen het wettelijk kader, maar los daarvan willen we graag zoveel mogelijk afstappen van labels en diagnoses. We leggen de focus op onderwijsbehoeften: wat heeft déze leerling nodig?
Type basisaanbod
licht mentale
beperking en
leerstoornissen
Type 2
matige tot
ernstige mentale
beperking
Type 3
gedrags- en
emotionele
beperking
Type 4
motorische
beperking
Type 6
visuele
beperking
Type 7 AUD
auditieve
beperking
Type 7 STOS
spraak- en
ontwikkelings-
stoornissen
Type 9
autisme-
spectrum-
stoornissen
Fase 0 en 1
Leersteun bouwt verder op de leerlingbegeleiding die elke school voor haar leerlingen voorziet. Elke school biedt volgens het zorgcontinuüm brede basiszorg (Fase 0, voor alle leerlingen) en verhoogde zorg (Fase 1, maatregelen voor enkele leerlingen).
Wanneer het zorgteam van de school merkt dat de maatregelen die de school momenteel binnen fase 0 en fase 1 neemt, onvoldoende zijn voor een leerling, wordt in samenspraak met de ouders het CLB ingeschakeld, om te onderzoeken of een uitbreiding van de zorg nodig is.
Fase 2 en 3
Het CLB loopt een HGD-traject (een handelingsgericht diagnostisch traject) met de leerling, ouders en school. De school bepaalt in samenwerking met de ouders en het CLB welke ondersteuningsnoden er zijn en formuleert op basis daarvan de hulpvragen. Het CLB onderzoekt of er voor die hulpvragen externe hulp moet ingeschakeld worden. Indien niet, dan voert de school zelf de nodige acties uit in de vorm van extra maatregelen binnen fase 0 en 1.
Is er wel externe hulp nodig, dan adviseert het CLB de school en de ouders over welke steun aangewezen is. Is het opstarten van leersteun van het leersteuncentrum gewenst, dan maakt het CLB de nodige verslaggeving op voor de aanvraag.
Het CLB kan drie soorten van verslag uitschrijven, afhankelijk van de noden en hulpvragen. Dit verslag heeft de school nodig om de leersteun aan te vragen bij het leersteuncentrum.
GC-verslag (Gemeenschappelijk Curriculumverslag)
→ geeft recht op leersteun
→ leerling blijft eindtermen nastreven
IAC-verslag (Individueel Aangepast Curriculumverslag)
→ geeft toegang tot een individueel traject waarbij de eindtermen worden losgelaten
→ kan in het buitengewoon of regulier onderwijs
OV4-verslag (Opleidingsvorm 4-verslag)
→ geeft recht op leersteun of toegang tot het buitengewoon onderwijs
→ enkel in het secundair onderwijs
Hoe leersteun aanvragen?
Enkel de school kan leersteun aanvragen bij het leersteuncentrum. Om de leersteun te kunnen aanvragen moet de school eerst een traject lopen met het CLB.
→ De CLB-medewerker bezorgt het verslag aan de school.
→ De zorgcoördinator of leerlingbegeleider van de school vraagt vervolgens leersteun aan via onderstaand aanvraagformulier.
→ Na de aanmelding ontvangt de aanvrager een bevestigingsmail.
De leersteun wordt daarna binnen de tien werkdagen opgestart.
Voorwaarden aanvraag leersteun
→ De acties van de school binnen de brede basiszorg en verhoogde zorg volstaan niet. Het CLB werd ingeschakeld.
→ De school en het CLB doorliepen een HGD-traject.
→ Het CLB besliste dat leersteun nodig is (fase 2 en/of fase 3)
→ Het CLB schreef een verslag en bezorgde dit aan de school.
Hoe verloopt een leersteuntraject precies?
→ Start
→ Onderzoeksfase
De toegewezen leerondersteuner neemt contact op met de school en de ouders.
→ Opstellen leersteunplan
Deze fase duurt ongeveer drie weken. We doen observaties. De eerste gesprekken met leerling, leerlingbegeleider, zorgcoördinator, leerkrachten,… vinden plaats. We verkennen de eerste hulpmiddelen en/of methodieken.
→ Startoverleg
School neemt het initiatief om iedereen samen te brengen: de school, de ouders, het CLB, externe partners, de leerondersteuner en eventueel de leerling. De doelen en de aanpak van de leersteun worden bepaald.
De leerondersteuner stelt een leersteunplan (LSP) op. De doelen en de strategieën worden hierin bepaald. Binnen de maand na het overleg wordt dit plan aan alle partijen bezorgd.
→ Acties uitvoeren & evaluatie
We werken rond de afgesproken doelen.
De leerondersteuner gaat i.f.v. handelingsgericht werken twee à drie keer per jaar in overleg met alle partijen met het leersteunplan als leidraad.
Dit is een cyclisch proces: we stellen de doelen en strategieën in het leersteunplan bij waar nodig.
Wat mag je als leerling, als ouder of als leerkracht verwachten?
Als leerling
Bij ons kan je altijd terecht met al je zorgen en vragen. Jij en je ondersteuningsnoden staan centraal in onze werking.
Jouw inbreng doet ertoe. We stippelen stap voor stap een traject op jouw maat uit dat vertrekt vanuit jouw talenten en noden.
We coachen je tijdens het traject en stellen realistische verwachtingen. We ontdekken samen wat er voor jou goed werkt. We evolueren waar mogelijk naar zelfstandigheid en laten je maximaal participeren op school.
Als ouder
Ouders zijn ervaringsdeskundigen van hun kind. Jouw expertise en jouw invalshoek wordt gewaardeerd en meegenomen in het traject.
We werken samen met jou en alle betrokken partners samen om je kind maximaal te laten participeren op school. We kijken met een groeimindset naar het traject.
We zorgen ervoor dat ook jij als ouder betrokken wordt in het proces. We vinden het belangrijk om te horen wat jouw ondersteuningsnoden zijn.
Als leerkracht
Je bent welkom bij ons met al je leersteunvragen (vanaf fase 2 van het zorgcontinuüm). We zorgen voor een vlotte communicatie en dragen samen de verantwoordelijkheid voor het traject.
Je krijgt handvaten aangereikt om in je klas of school te zorgen voor een positief inclusieve(re) mindset. Dit is een belangrijke basisvoorwaarde voor het slagen van leersteuntrajecten.
We delen onze expertise over leer- en ontwikkelingsstoornissen en zorgen voor gepaste materialen om te gebruiken in de klas. We zorgen samen voor een schoolbrede verankering.
Is er iets niet volledig duidelijk of zijn er specifieke vragen? Neem dan gerust contact op met ons.